Kawy Lavazza? Dlaczego nie?
Zanim odruchowo po raz kolejny rano sięgniemy po tę samą kawę, którą będzie kawa Lavazza, to warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów, których poznanie może nieco zaburzyć nasz rytuał zaparzania wyłącznie tej kawy jako jedynie właściwej. Uprzedzamy jednak, że dla tych wszystkich, którzy uważają, że wyłącznie określone logo lub nazwa są decydujące, by sięgać po taką czy inną kawę, czytanie dalej tego tekstu po prostu nie ma sensu i będzie zwykłą stratą czasu. Tych nie zdołamy przekonać do zmiany punktu widzenia. Tych zaś, którzy chcą dowiedzieć się czegoś nowego, skłaniamy do lektury.
Na początek podkreślmy, że tak zwana siła marki jest niezwykle cenną wartością nie tylko dla samych firm, które bardzo ciężko pracują nad swoją rozpoznawalnością oraz pozytywnym postrzeganiem. A dla kogo oprócz samych firm jeszcze jest to cenne? Oczywiście dla nas - konsumentów i odbiorców przekazu, jaki niesie ze sobą określony brand lub nazwa. Na czym ta korzyść polega? Ilość decyzji podejmowanych w ciągu dnia jest tak ogromna, że dla własnego spokoju umysłu, podświadomie wręcz chcemy część decyzji dnia codziennego podejmować bez zbędnych kalkulacji i najczęściej na podstawie jednego prostego bodźca. W naszym przypadku tym bodźcem jest logo, jakie widnieje na kawach marki Lavazza. I o ile wiele o kawie Lavazza można powiedzieć, o tyle nie to, że nie jest powszechnie znana i rozpoznawalna. Pamiętajmy jednak, że wszystko ma swoją cenę - również rozpoznawalność.
Wielka marka to wielka firma, a wielka firma to wielka produkcja, czyli produkcja na skalę przemysłową. A żywność produkowana na skalę przemysłową oznacza, że tutaj najważniejsza jest ilość, a nie jakość. W przypadku wielu produktów fakt, że powstają w ilościach masowych powoduje, że większość z nas jest w stanie sobie na nie pozwolić, co również stanowi pośrednią korzyść z powszechnej rozpoznawalności owych wielkich marek. Jednak czy żywność, a tym samym kawa Lavazza produkowana dla milionów klientów na całym świecie jest znacząco tańsza od tych kaw, które produkowane są na znacznie mniejszą skalę? Otóż nie. Natomiast czy koszt jej produkcji w związku z tak ogromną ilością (tzw. korzyścią skali) i gorszą jakością surowca (w tym przypadku ziaren kawy) jest mniejszy? Oczywiście!
Wniosek? Głównie płacimy za markę, płacimy cenę rozpoznawalności.
A za co powinniśmy płacić? Prosta odpowiedź brzmi: oczywiście za jakość, ale jak ją rozpoznać? Zacznijmy od tego, co widać na opakowaniu: czy podana jest data palenia takiej kawy? Czy może jednak ukryta jest pod tajemniczym kodem? Zwracanie uwagi wyłącznie na datę przydatności do spożycia na opakowaniu kawy jest tym samym, czym kupowanie chleba, gdzie zwracalibyśmy uwagę wyłącznie na to, czy jeszcze nie jest spleśniały. A zatem świeżość: zwracamy uwagę na datę palenia i optymalnie jest kupować kawę do 2 miesięcy od takiej daty. Warto również zwrócić uwagę, czy producent (lub sprzedawca) takiej kawy podaje skład mieszanki: dokładne proporcje Arabiki do Robusty (wyrażone w procentach) lub czy jest to 100% Arabica i wreszcie czy w opisie takiej kawy (również podanym przez producenta lub sprzedawcę) znajdziemy informację związaną z pochodzeniem ziaren czyli z jakich krajów i plantacji pochodzą ziarna w danej kawie. To podstawowy zasób wiedzy na początek. Zasłanianie się tajemnicą handlową włóżmy między bajki. To jedynie wybieg, mający ukryć poślednią jakość produktu.
A gdy już kupimy kawę, bo kierując się powyższymi wskazówkami, zdecydowaliśmy się na niewielkie opakowanie wyjątkowo innej kawy niż Lavazza? Otóż, po otwarciu sprawdźmy wygląd samych ziaren: warto wówczas je porównać do tego co, znajdziemy w opakowaniu Lavazzy. Czy ziarna nowo zakupionej kawy są duże, o regularnym, bardzo podobnym kształcie? Nie ma wśród nich żadnych połamanych? Czy są równomiernie wypalone, czyli czy nie ma wśród nich bardzo ciemnych i jednocześnie bardzo jasnych? Warto zrobić sobie taki „przegląd” nim wrzucimy kawę do młynka. Bo stajemy się bardziej świadomi przyczyn, dla których kawa smakuje lepiej.
Takie kawy z małych włoskich palarni, tych rodzinnych, gdzie warunkiem ich utrzymania jest utrzymanie wysokiej jakości, znajdziecie Państwo w naszym sklepie. Nie mamy u siebie znanych marek, ale marki, które zasługują na to by stać się znane…przez koneserów.
Oczywiście ktoś może zawsze powiedzieć, że wybiera kawę Lavazza nie ze względu na logo, ale dlatego, że mu smakuje. Czy jednak będzie mówił tak nadal po spróbowaniu którejś z naszych kaw? Może warto się przekonać?
Polecamy kliknąć Kawa ziarnista na Cafesilesia.pl