Czy sportowcy powinni pić kawę?

2018-03-08
Czy sportowcy powinni pić kawę?

Całkiem niedawno przeżywaliśmy Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pjongczangu. Emocje jeszcze do końca nie opadły, a my zaczęliśmy się zastanawiać nad tym, czy sportowcy powinni pić kawę. Często zwraca się uwagę nie tylko na fakt, że kofeina jest w stanie poprawić naszą koncentrację, lecz również na to, że przyczynia się do zwiększenia wydolności organizmu. Mała czarna może jednak doprowadzić do odwodnienia i wypłukiwania magnezu. Jaka więc jest prawda o jednym z najpopularniejszych napojów na świecie? Czy sportowcy mogą pozwolić sobie na espresso?


Włączenie kawy do diety sportowca może przyczynić się do poprawy jego wyników zwłaszcza w przypadku sportów wytrzymałościowych. Dlaczego się tak dzieje? Pozytywne działanie wykazuje oczywiście kofeina, która odpowiedzialna jest za zwiększenie przepływu krwi do mięśni i serca. Nasza wydolność ulega więc znaczącej poprawie. Ta substancja chemiczna powoduje jednocześnie wzrost stężenia kwasów tłuszczowych, co sprawia, że organizm wolniej zużywa glikogen, a tym samym chroni nasze mięśnie.

Nie można również zapominać o układzie nerwowym. Kawa znacząco podnosi nasz poziom motywacji do dalszego działania, zwiększa refleks i poprawia koncentrację. Te czynniki w połączeniu z większą wydolnością mają znaczący wpływ na sportowe wyniki.

Czy kawa może mieć również negatywny wpływ na nasze zdrowie?

Należy jednak zwrócić uwagę, że zawarta w kawie kofeina może mieć również negatywny wpływ na nasze wyniki sportowe, jak i zdrowie w o ogóle. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby, które cierpią na choroby układu krążenia. W ich przypadku połączenie kawy i intensywnego wysiłku może okazać się zbyt dużym obciążeniem dla organizmu.

Również osoby zdrowe powinny pamiętać o tym, że kofeina wymaga zachowania pewnych środków ostrożności. Warto wspomnieć o działaniu moczopędnym kawy. Jeśli spożywamy kilka filiżanek małej czarnej w ciągu dnia musimy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie nawodnienie naszego organizmu. Kawa wypłukuje również takie makroelementy jak magnez i potas. Powinniśmy więc pomyśleć o uzupełnieniu naszej diety lub prawidłowej suplementacji.

Czy kawa uznawana jest za doping

Pozytywne właściwości kofeiny mają jednak swoje jasne ograniczenie w sportowym świecie. Sportowcy mogą pić kawę, to oczywiste, lecz stężenie kofeiny we krwi nie może przekroczyć 12 mikrogramów na 1 mililitr. Warto mieć na uwadze, że jest to naprawdę spora wartość, którą trudno osiągnąć w naturalny sposób. Ograniczenie więc dotyczy raczej osób, które przyjmowałyby kofeinę w czystej postaci.

Kawa przed treningiem czy po treningu?

Jednym z podstawowych pytań, które zadają nie tylko zawodowi sportowcy, ale również osoby, które uprawiają sport amatorsko, jest to, kiedy powinniśmy pić kawę. Warto więc jeszcze raz przyjrzeć się jej właściwościom. Wypicie kawy przed treningiem pozwala na zwiększenie poziomu glukozy, dzięki czemu nasza aktywność będzie bardziej intensywna. Jednocześnie zadbamy o nasze mięśnie, ponieważ zwiększenie ilości kwasów tłuszczowych zapewni ich właściwą ochronę w trakcie intensywnego wysiłku.

Kawa – idealna ilość kofeiny dla sportowca

Zapotrzebowanie na kofeinę u każdego sportowca jest oczywiście różne. Najlepiej więc podawać je w proporcji do masy ciała. W większości przypadków najbardziej optymalne było przyjęcie dziennej dawki kofeiny na poziomie 5mg na każdy kilogram masy ciała. Taka ilość pozwala na rozszerzanie naczyń krwionośnych oraz zwiększenie stężenia adrenaliny we krwi. Takie działanie jest szczególnie pożądane w sportach wytrzymałościowych jak biegi maratońskie lub wyścigi rowerowe.

Kofeinę można jednak przedawkować. Negatywne efekty w postaci silnego pobudzenia psychoruchowego, przyspieszenia akcji serca i nudności można zauważyć po przyjęciu dawki na poziomie 9 mg na każdy kilogram masy ciała. Warto więc pamiętać o racjonalnej ilości kawy w swojej sportowej diecie.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel